donderdag 21 januari 2010

OV-chipkaart nog in de kinderschoenen. Wat een gemiste kans!

Uit eerdere blog-berichten over mijn ervaringen met de OV-chipkaart valt al af te leiden dat ik nog niet echt positieve ervaringen heb. Gisteravond kwam ik terug uit Maastricht (mijn trein reed op tijd, dat is dan weer een positief bericht) en moest in Rotterdam overstappen. Daar werd omgeroepen dat door een gebrek aan treinen er minder treinen tussen Rotterdam en Utrecht reden. Wat een geluk dat ik naar Delft ging. In Delft aangekomen kon ik niet uitchecken op het perron van aankomst, want het apparaat was defect. Gelukkig werkte hij op het andere perron wel.

Maar nu komt het: ik wil nu wel eens een overzicht van alle transacties op mijn chipkaart. Via mijn-ns.nl krijg ik een net overzicht met de reisdata, bestemming en kosten. En alle gegevens kloppen. Hier staan overigens alleen alle reizen met de NS. Voor een overzicht van het overige openbare vervoer (tram, bus) moet je naar een andere site: mijn-ov.nl of zoiets. Je kan het ook opvragen via de apparaten op het station.

Het zal niemand verrassen dat die gegevens niet overeenstemmen. De kaartlezer op het station geeft de juiste gegevens, maar die kan je niet printen. Via de OV-website zie je maar een deel van de gegevens. Dat wordt afgedaan met de volgende mededelingen:

NB. Wegens onderhoud aan het systeem is de aanlevering van transacties aan TLS sinds half december 2009 tijdelijk vertraagd. Daardoor kan TLS de volledigheid van uw transactieoverzicht op dit moment niet garanderen. De transacties worden nog wel verwacht, en worden dan alsnog in uw reis- en transactieoverzicht getoond. Ontwikkelingen worden via deze pagina aan u gemeld.

NB. Op dit moment krijgt TLS geen volledige reis- en transactiegegevens van Syntus en Veolia. Hierdoor is het voor TLS niet mogelijk u een volledig overzicht te geven van uw reizen en transacties met Veolia en Syntus. Wij werken er hard aan om dit te verbeteren en houden u via deze pagina op de hoogte van de vorderingen.

Dit geeft nogmaals aan dat we zijn opgescheept met een zeer onvolwassen product. Het kost de reiziger veel tijd en ergernis. Zo krijgt een product dat in essentie een verbetering kan zijn een enorm negatieve lading. En dat krijg je niet zomaar weer omgebogen.

Wat een gemiste kans!

Geen opmerkingen: