dinsdag 19 januari 2010

Ervaringen met de OV-chipkaart (vervolg)

Vandaag voor de tweede keer gebruik gemaakt van mijn OV-chipkaart. Omdat ik al een keer de fout in was gegaan door bij het overstappen van de ene naar de andere tram niet eerst uit te checken en in de volgende tram weer opnieuw in te checken - wat me dus 2 x € 4 heeft gekost - dacht ik: eerst even de NS bellen. Tot mijn blije verrassing stond het nummer van de NS-klantenservice op de chipkaart en werd binnen 2 seconden opgenomen. “Nee hoor, als je met de trein reist hoef je bij het overstappen niet steeds opnieuw uit- en in te checken”. Ok, duidelijk verhaal. Ik vol goede moed op weg, met als eindbestemming Heerlen dit keer. Misschien was mijn eerste negatieve ervaring een uitzondering en gaat het vanaf nu alleen maar beter.

Al vrij snel een controlebeurt. Dat gaat vrij eenvoudig: de conducteur houdt de chipkaart voor een soort leesapparaat en ziet dat je bent ingecheckt. Ik zei nog tegen hem: "je kan nu geen ongevraagd reisadvies meer geven he!” Hij keek me even aan alsof ik een vervelende opmerking maakte. “Ik bedoel”, vervolgde ik om te laten blijken dat het niet rot bedoeld was, “je kan niet meer zien wat mijn eindbestemming is en me erop wijzen als ik in de verkeerde trein zou zitten”. Toen begreep hij me. “Nee, daar heb je eigenlijk gelijk in, dat kan nu niet meer. Maar ik kan wel zien waar je bent ingechekt”, en hij liet me trots op zijn display zien dat ik in Delft Zuid had ingecheckt.

Tot zover alles prima. Voor Heerlen moest de trein even wachten, een minuut of 10. Snel m’n afspraak gebeld dat ik wat later aankom. Op station Heerlen vergat ik bijna uit te checken. Pfff, net op tijd dacht ik eraan. Je hoort een piep, blijkbaar betekent dit dat je bent uitgechekt, maar zeker weten doe je het niet. Dus probeer ik een apparaat te vinden waarop je je reishistorie kan opvragen. Op drie van de vier aanwezige apparaten staat dat deze niet geschikt is voor de OV-chipkaart. En dat terwijl het OV-chip logo er wel op staat. Gelukkig is de vierde wel geschikt. Gevolg is een rij voor dit apparaat omdat veel reizigers toch al van de OV-chipkaart gebruik maken. Daarnaast drie ongebruikte apparaten. Conclusie: de NS is er nog niet echt klaar voor.

Later op de dag moest ik van Heerlen naar Maastricht. Op het perron aangekomen vond ik geen chip-zuil. Terug naar de hal, daar stond er wel één, waar ik kon inchecken. Gelukkig had ik voldoende tijd en miste hierdoor niet mijn trein. In de trein werd ik bij het binnengaan geconfronteerd met een grote monitor met daarop de mededeling: “OV-chipkaart in deze trein niet geldig” met daaronder: “€35 boete als je reist zonder geldig vervoerbewijs”. Blijkbaar was dit geen NS trein maar een Veolia trein, en die doen het weer anders. Gelukkig geen controle.

Jammer, mijn positieve gevoel rond de OV-chipkaart van eerder vandaag was totaal verdwenen. Wat een zooitje is dit. Onvolwassen en ondoordacht zijn de enige kwalificaties die blijven hangen.

Geen opmerkingen: