zaterdag 9 januari 2010

OV-chipkaart is geen strippenkaart.

Het zal halverwege vorige zomer zijn geweest. Ik was in Rotterdam en wilde de tram nemen. Daar stond ik met m’n strippenkaart. Nee, reizen kon alleen met de OV-chipkaart. Dan maar te voet verder.

Ik had gehoord, dat de NS-Voordeelurenkaart, die ik al een paar jaar gebruik, ook als OV-chipkaart gebruikt kan worden. Via zoeken op internet en navragen bij conducteurs (die het ook niet goed wisten) kwam ik erachter dat de kortingskaart vanaf december ook ingezet kon worden als OV chipkaart. Daarover zou ik persoonlijk bericht krijgen. Dat bericht heb ik nooit gehad, maar uiteindelijk is het me wel gelukt om de Voordeelurenkaart om te toveren tot OV-chip. Dat was nog een hele klus. Eerst aanmelden via het internet en de omzetting aanvragen. Daarna naar het station om deze omzetting te activeren.

Toen ik over het gebruik nadacht bedacht ik hoe vervelend het zou zijn om er vlak voor het inchecken achter te komen dat er geen geld meer op de kaart staat. Dan moet je eerst je kaart opladen en mis je je tram, bus of trein. Wederom na wat Googelen kwam ik erachter dat je kan aanvragen om het saldo automatisch op te hogen als het onder een bepaald bedrag komt. Aanvragen kon weer via het internet, voor het activeren weer na het station. Zo, ik was er klaar voor.

Tijdens mijn eerste reis ging ik meteen de fout in. Ik ging met de tram van Delft naar den Haag en moest onderweg overstappen. Ik dacht dat je gewoon kon overstappen en na beëindiging van de volgende rit pas hoefde uit te checken. Net zoals bij de strippenkaart. Nee, laat dat nou anders gaan. Zodra je de tram (of bus) uitstapt moet je uitchecken en bij elke vervolgrit steeds weer opnieuw inchecken. Vergeet je uit te checken, dan kost dat standaard € 4. Een rit die normaal ca € 3,50 kost kostte me nu € 8. Niet schokkend, maar het gaat om het principe. Door mijn onwetendheid heb ik veel te veel voor de rit betaald. Wat nu te doen.

Het is wel verwarrend, want als je met de trein reist kan je wel overstappen zonder extra uit- en in te checken.

Na veel Googelen (als je iets wilt kopen vind je het zo, maar als je iets wil terugkrijgen is het lang zoeken) ontdekte ik dat ik me bij het loket van de HTM Klantenservice kan melden met mijn verhaal en proberen het teveel betaalde terug te krijgen. Eigenlijk vind ik dat dit ook via het internet moet kunnen. Je kunt bijna alles kopen en betalen via internet maar terugkrijgen ho maar.

Ik heb een e-mail gestuurd naar de HTM klantenservice in een poging m’n geld op m’n rekening gestort te krijgen. Na een week nog geen enkele reactie!

Is deze manier van betalen voor het openbaar vervoer nou een verbetering vraag me af. Voor de maatschappijen wel schat ik in, maar voor de reiziger? Met name de oudere reziger!

1 opmerking:

» Daniel Ikeda « zei

Peter Bijleveld, I got him on the right side of the blog and here is not "problem" to play, try another User Name and on another blog to see if the gadget itself that has problems. <(google translate).
I'll review the code in the same way and anyway I have to change the server Gadget, as the google brings me problems in the shipment, if version 2.2 fails: use the previous version and so on

Your comment is here: Indice Blogger ~ Gadget TwitterUpdates 2: FeedWitter